De Reis Naar Het Geluk Dag 2

21 december 2018 - Chiang Mai, Thailand

20181221_174028

Vrijdag ochtend 21 december om 07.00 uur opgestaan, taxi genomen naar Monk Chat waar ik de hele dag van 09.00 uur tot 18.00 uur een meditatie cursus zou doen. Aangekomen liep ik met blote voeten de tempel binnen, wat in Thailand in alle tempels geëist is. Er heerst hier een rust waar ik me erg prettig bij voelde. Ik zat verkeerd want het was niet in deze tempel de cursus. Ook ik was te vroeg, ik wilde net weer eruit lopen, toen ik 3 monniken zag zitten en mij riepen. Ze wezen naar de grond dat ik moest gaan zitten. Het is een kleine tempel met in het midden een gigantische gouden Boeddha. Ik probeerde met hun te communiceren maar ze spraken geen woord Engels. ik zat alleen maar te glimlachen terwijl hun met mij in het Thais spraken. Toen ze uiteindelijk begrepen hadden dat ik naar Monk Chat moest en door hadden dat ik ook nog te vroeg was, kreeg ik een fles water aangeboden. Ik werd met gebaar naar de grote Boeddha die in het midden van de tempel stond gestuurd om te gaan bidden. Dat heb ik ook gedaan en toen ik weer terug ging zitten op de grond zag ik een monnik voor de grote boeddha een selfi  maken, ik moest lachen en vond het een komisch gezicht. Inmiddels zit ik nu in een hele volle zaal wachtend van wat er ging gebeuren. Ik zat met meer dan 60 mensen uit verschillende landen. Uiteindelijk kwam Phra kk binnen die de les zou geven, dat is een jonge Buddha met vriendelijke ogen. We kregen eerst alle informaties betreft het ontstaan van Monk Chat in het jaar 2000 en ook kregen we uitleg  over de filosofie van de boeddha en dat je geen boeddhist hoeft te zijn om te leven als een boeddhist. boeddhist is geen religie maar een way of life en het vinden van jou balans vertelde hij. Ik kon moeilijk mijn emoties onder controle houden tijdens zijn presentatie en de tranen bleven rollen over mijn wangen. We denken te veel we praten te veel en wat we moeten doen is onze geest gaan schoonmaken vertelde monnik KK. Accepteer de waarheid laat het gebeuren en laat het gaan. En focus op het moment, ik vond het erg duidelijk en leerzaam en klonk erg logisch alleen nu in de praktijk brengen. Na het theoretisch gedeelte kregen we cursus in het mediteren ,daarna gingen we mediteren, waar ik alleen aan het trillen was, ik was een beetje verkouden en de airco stond ook aan in het lokaal te blazen, dus kon niet plaatsen waar het bibberen vandaan kwam. Kan ook van spanning komen die ik laatste maanden had opgebouwd. We kregen daarna drie soorten meditatie cursus. De walking meditation, Action meditation, en Dynamiek meditation. Na afloop kregen we ruimte om vragen te stellen, waar de hele groep goed gebruik van maakte. Inmiddels was het buiten al weer schemerig aan het worden, maar voordat we nog weg konden gaan, kregen we een sessie gong meditatie. Dat is met een hele grote ronde instrument waaruit trillende golven vibraties uitkwamen. Door het er met je handen te spelen  te strelen met je vingers overeen of met een stok, met aan het eind een zacht doek,  kwam er vibrerende geluid uit. Het was 19.00 uur toen het afgelopen was, ik naam gauw een taxi weer naar de Hostel hebt gedoucht gegeten en een massage van 1.30 uur genomen. Morgen verhuist ik naar een hotel midden in de oude gedeelte van Chang Mai en daar heb ik een 2 uur cursus heeling massage van een blinde masseur.

1. Eugene Deenen:
    5 januari 2019
    Leuk om je reis te lezen en te volgen !
  2. Arjan:
    5 januari 2019
    Fijne verhalen, je zit er lekker in.
  3. Lea:
    5 januari 2019
    Ben benieuwd wat het je heeft gebracht.
  4. Henrike Van Beek:
    Prachtig omschreven!😘
  5. Lin:
    6 januari 2019
    Wat een openbaring voor je Yohaila!
  6. Marcella:
    6 januari 2019
    Wat leuk en mooi om te lezen Yohaila❤Ik wil de rest ook lezen!
  7. Erik:
    6 januari 2019
    Klinkt heel goed, ik krijg meteen weer heimwee! Hoe was het bij Sinchai?
  8. Diny:
    6 januari 2019
    Knap dat je deze reis hebt gedaan
  9. Renate:
    6 januari 2019
    Wat mooi om te lezen, en wat een belevenis zeg allemaal, ben benieuwd naar de rest van je mooie reis.😘😘