De Reis Naar Het Geluk Dag 12

31 december 2018 - Bangkok, Thailand

20181231_112035

Thailand Bangkok 31 december 2018

Vanmorgen werd ik wakker, met een goed gevoel ik heb heerlijk geslapen en voelde me goed. Het gaat steeds beter met me merk ik aan mezelf, ik heb een douch genomen en ben naar de derde Floor gegaan om te ontbijten. Ik kreeg een plek aan het raam in een mooie grote sofa met uitzicht op China Town. Na de goed verzorgde ontbijt ging ik weer naar mijn kamer en besloot om vandaag naar de floating markt te gaan. In mijn hoofd weet ik dat vandaag oudejaarsdag is en op het moment dat ik eraan dacht werd ik heel droevig. Ik realiseerde me dat ik vannacht het nieuwe jaar ingaat. Die gedachten maken mij verdrietig , ik heb het nooit met iemand erover gehad, omdat ik niet zeker wist hoe het komt dat ik verdrietig word met oudejaarsdag, zodra het donker begint te worden met oudejaar avond word ik heel verdrietig en dat is elke jaar zo. En wat doe ik dan? ik drink mezelf zo dronken dat ik de volgende dag niet meer weet wat ik gedaan heb en ook niet meer weet wat er is gebeurd. Nu dat ik dit schrijf springen de tranen in mijn ogen en word ik verdrietig, want ik weet wel waarom. Ik mis mijn familie, de thuis situatie mijn moeder en thuis. Mijn moeder was altijd zo druk bezig thuis met alle voorbereidingen aan het voor het einde van het jaarwisseling, met het maken van verschillende gerechten, oa taarten baken en het versieren van het huis. Er worden nieuwe gordijnen opgehangen en dat begint een dag voor oudejaarsdag al en duurt tot oudejaars avond. En dat warme gevoel kinetische en visueel  gezien mis ik enorm en dat maak mij verdrietig.

Om Oud en nieuw in Bangkok te vieren heb ik bewust gekozen, ik wilde mezelf ermee confronteren. Ik weet het word vandaag erg spannend en ik weet niet hoe ik me zou gaan voelen, maar heb met mezelf afgesproken om niet te gaan drinken, misschien 1 drankje na twaalf uur. Ik ging naar beneden reserveerde een massage bij de Spa in het hotel, maar helaas volgeboekt, dus gelijk voor morgen 1 januari een afspraak gemaakt. Ik vroeg aan de receptionist  hoe te komen bij de floating markt en kreeg een kaart mee. Onderweg stopte ik een tuk tuk en terwijl ik aan het praten was met de chauffeur, voel ik dat iemand achter me stond, ik keek achter me en zie een lange jonge man, met kort zwart haar met een intellectuele bril staan. Hij zegt in het Engels dat hij daar ook naar toe wil en of we niet samen de tuk tuk kunnen nemen. Dat scheelt in de prijs zegt hij nog, geloof me dat kost niks. Maar goed hij leek me aardig en ik dacht waarom niet. Wij stapten samen in de tuk tuk en de chauffeur reed ons naar de markt.

Eenmaal aangekomen stelde Martin zich voor, 37 jaar uit Tsjechië dentist met een eigen praktijk.  is al voor de vierde keer in Thailand  en vind het heerlijk om alleen te reizen met dezelfde reden die ik ook van anderen gehoord had.

We liepen naar het loket om een kaartje te kopen zodat wij met een soort lange kano langs de floating markt konden varen. We moesten wel 1 uur wachten omdat de boot net weg was. Martin zei zullen we nog hier rond kijken en zo kwamen we bij een Thaise dame die hele kleine schildpadjes verkocht en slangen en die krijg je in een beker mee zodat je ze in de rivier kan gooien. Dat is een geloof en ze geloven dat het geluk brengt zegt de Thaise dame. En dat deden we, kochten ze en bukten bij de rand van de rivier om ze erin te gooien, zodra de schildpadjes en de slangetjes  in het water waren gegooid, sprongen er een paar grote joekels vissen uit het water om ze op te eten.

We hadden het erg naar ons zin het was erg gezellig , ook met de boot was leuk en we hadden een tussenstop bij een tempel gemaakt, waar Martin over de boeddhisme begon te vertellen, ik was erg onder de indruk dat Martin veel over de boeddhisme wist, was mooi om naar te luisteren, hij zei dingen waar ik stil van werd, ook wist hij veel over mediteren ik voelde me gelijk heel fijn alsof het zo moest zijn. Na terugkeer met de boot namen we samen een taxi en reden we naar mijn  hotel waar toevallig ook Martin verblijft.

Ik bedankte hem voor de gezellige dag en we besloten om s,avonds samen wat te gaan eten in China Town. Na het eten vroeg hij wat ik ging doen, waar ik toen zei dat ik heb besloten om alleen het nieuwjaar in te gaan. Hij keek me aan en zei weet je het zeker? wil je dat echt?waar ik antwoordde van ja, dat wil ik, hij keek me een beetje bezorgd aan een zei doe je voorzichtig en vroeg of ik het adres van het hotel bij me had.

Ik liep weg en wandelde een heel stuk verder, ver van de drukte vandaan, nam daarna een taxi en liet me afzetten bij de Chao Phraja River waar ook Sheraton hotel bevind. Het was overal gigantische druk de chauffeur nam opeens een hele smalle weggetje in, waar ik mij concentratie verloor, ik dacht waar gaat hij nou naar toe? maar hij bleef binnendoor rijden tot uiteindelijk kwamen we op een hele grote plein waar het heel druk was. We zijn er zei hij, ik keek en zag een hoog gebouw voor me en zag de naam Sheraton hotel. Het zag er overal erg feestelijk uit iedereen was druk in de weer, je kon al voelen dat het niet lang gaat duren dat we het nieuwe jaar in zou gaan. Ik stak de weg over en liep het hotel binnen ging naar de receptie zoals het mij verteld had en vroeg waar de pier was. Het was hotel uit links, en dan oversteken en dan weer links , ik hoop dat ik het goed begrepen heb. Ik volgde zijn instructie en zag dat het druk was, waar ik moest zijn. Ik stak over nam de bocht naar links en stond stil en mijn mond viel open....Wauw wat gaf zeg! Ik stond opeens aan de rand van de Chao Phraja River met een uitzicht die je alleen in de film ziet. Ik hield mijn adem in en liep dichterbij, ik zie mensen daar zitten en staan en zag een oude man zitten met een vrije plek naast hem. Ik liep naar toe en ging snel zitten zonder mijn gezicht van het uitzicht af te houden. zo mooi ....de rivier glansde zo mooi en de gebouwen er om heen waren heel hoog en erg indrukwekkend. Ik voelde me zo gelukkig en ik bleef naar staren, af en toe kwamen er prachtige boten langs varen die mooi feestelijk verlicht waren en dat alles maakte het plaatje helemaal compleet.

Ik zat te genieten en mijn ogen gingen ook glinsteren en ik keek even achter mij en zag dat het steeds drukker werd ook zag ik dat naast mij een Thaise dame zat, zij vertelde mij dat als je hier om 24.00 uur zit dan zit je hier heel goed.

Het is nu 21.00 uur zag ik, nog drie uur te gaan, ik begon te gappen en dacht ik moet koffie hebben, achter mij stond een hele luxe koffie tent waar het heel druk was ook bij de deur. Ik kijk weer op mijn telefoon en zie 21.30 uur en doordat ik bleef gappen, dacht ik dat ik koffie moet hebben, dus vroeg ik aan  de dame naast me of ze ook koffie wilde. Dat wilde ze niet maar ze zei ga maar halen ik hou jou plek voor je vrij, realy... ik was blij en liep snel naar achteren het was nu wel veel drukker aan het worden, ik liep tussen de mensen door en opeens hoor ik wauw you are So beautiful, ik kijk en zie twee knappe blonde mannen met een prachtige blonde dame die feestelijk gekleed waren ,zij met opgestoken haar Ik lachte vriendelijk en wilde langs. Een van de jongens spraak me aan en zei waar ga jij naar toe? ik zei koffie halen ,en dan? vroeg hij waar ik antwoordde dat ik daarna weer daar ging zitten en wees de kant waar ik zat. Ze keken me alle drie aan en de dame lachte vriendelijk naar me toe. Nee zeiden de jongens jij gaat niet alleen daar zitten jij gaat met ons mee, ik keek hun lachend aan en zei nee hoor ik ga koffie halen en daarna ga ik weer daar zitten. Nee dat ga jij niet doen zeiden ze. We hebben een kaartje over en we worden over 10 min opgehaald met de schip en dan gaan we varend het nieuwe jaar in. Ik dacht dat klinkt heel verleidelijk maar dat gaat Yohaila niet doen, dus ik zei sorry maar dat ga ik niet doen en liep de koffie tent binnen.

Ik sta in de rij op mijn beurt te wachten en ik zie de jongen binnen komen lopen ik keek lachend gauw de andere kant op en dacht nee toch. En ja hoor hij kwam recht op me af en zei ga nou met ons mee, ik wil dat en mijn vrienden willen dat ook, ik vond het nu wel moeilijk worden maar zei niet veel. Ik bestelde mijn koffie waar de jongen ook gelijk voor hem zelf ook koffie bestelde en de mijne ook betaalde zonder te reageren. Ik sta te wachten op de koffie het duurt even ze hebben een nummer systeem, waar je op moet wachten.Opeens zie ik zijn andere vriend gehaast binnen komen lopen, éénmaal bij ons pakte hij mijn hand vast en liep met mij gehaast naar de uitgang en zegt het schip komt eraan. Ik merkte dat ik niet meer onderuit kon misschien met geweld maar vond het eerder heel schattig. De andere mensen die daar stonden moesten allemaal opzij voor ons. Ik zie een prachtige schip staan ,waar we  persoonlijk verwelkomt werden door de kapitein in een prachtige  kostuum. De andere jongen kwam aan rennen met twee koffie in zijn handen.

We kregen onze tafel toegewezen en iedereen zat heel sjiek aan tafel. Het zag er luxe uit het schip en we begonnen te varen, de jongens zeiden tegen mij alles is al betaald. Er is lopenbuffet life muziek drank, geniet ervan. Ze kwamen uit Litouwen en hadden moeilijke namen.

ik had het heel gezellig de band speelde goed en de zangeres zong prachtig, Ik zat daar en realiseerde me hoeveel geluk ik heb op dit moment. Dit is de mooiste wat ik kon wensen. De sfeer het uitzicht alles klopte nu speel ik zelf in deze film.

En zo heb ik dus in goede gezelschap varend het nieuwe jaar ingegaan. Om 24.00 uur hebben we een cocktail genomen en geproost  terwijl het vuurwerk van heel dichtbij te zien was, ik ging in mijn eentje op het dek staan en voelde de frisse wind met de heerlijk muziek in de achtergrond de betoverende uitzicht met de prachtige vuurwerk  en zei tegen mezelf dit is echt, en liet het bewust  binnenkomen, ik voelde me intens gelukkig,  een van de jongens kwam naar me toe en gaf me een hele warme omhelzing en zei Happy New Year!

Na 2 uur en 40 min te hebben gevaren waren we weer aangekomen bij de kade, we stappen het schip uit en overal was het gezellig druk met mensen

Er was muziek er heersteeen gezellige sfeer, nu pakte de andere jongen mijn hand vast en we liepen door de feestelijke menigten door naar een taxi die op hun stond te wachten. Ze spraken hun chauffeur aan en beviel hem om mij als eerste naar mijn hotel te brengen.

Ik werd veilig naar mijn hotel gebracht door twee charmante mannen en een hele vriendelijk dame.

En ik was nuchter en heb alles intens en bewust meegemaakt. Dit was de beste oud en nieuw in mijn leven.

Oh ja op mijn kamer deed ik het rode fluwelen doosje open en daar zaten twee hele lieve gouden hartjes oorbelletjes in. Van Per de noorweegse in Koh Chang ,erg aardig van hem.

Bangkok 1 januari 2019

1. Arjan: