Streetfood tour

28 november 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Ik zit nog steeds in Cambodja, en ben even een wandeling gaan maken, niet ver van mijn hotel vandaan. Het is 19.30 uur en om 21.00 uur heb ik een massage bij mij in het hotel geboekt.

Het is een hete dag  geweest vandaag, boven de 31 graden en in zo'n grote stad met vol met mensen en de drukke van het verkeer, en grote hoge gebouwen is dit temperatuur niet te harden. Je kan het aan je borst voelen dat er veel uitlaatgassen aanwezig is in de lucht. Ik liep een kleine straatje in waar ik gezellig vond uitzien, zag een leuke bar restaurant en ging aan de kant van de weg aan een tafeltje zitten. De muziek klinkt hier heerlijk en iedereen zat in de chill modus met een drankje hapje of cocktailtje. De menu bevalt me niet en dacht, ik eet wel in mijn hotel.

Terwijl ik aan het denken was dat contact maken in Cambodja moeilijk is, kwam er een jongeman met me praten. Tien min later een vriendin van hem, zij vroeg of ze aan mijn tafel mag zitten en begon onophoudend te kletsen. Haar vriend kreeg geen kans om met me te praten en zelf ik, kreeg geen kans om wat te zeggen.. Zij is hier geboren en heeft een eigen bedrijfje in deze straat een paar huizen verder verteld ze. Ook vertelde ze, over haar leven en met haar moeder en de mannen in haar leven. Ik keek op mijn telefoon , en dacht nu of nooit ik stond op en zei voordat ze weer aan een nieuwe verhaal verder ging dat ik weg moest. Ik rende daarna keihard weg.

Morgen streetfood tour maar doordat ik twee dagen terug op de markt had gelopen wist ik toen dat ik voortaan alleen in het hotel zal gaan eten.

Vlees staat open en bloot op de markt omringd door honderden vliegen, bloedend en niet gekoeld met ijs, in temperaturen van boven de 30 graden. Toen had ik al besloten dat ik eigenlijk niet meer mee zou  willen doen aan de tour.

De dag van de tour was aangebroken en ik werd vanuit mijn hotel opgehaald door een dame van 25 jaar met haar chauffeur. Tot mijn verbazing nou eigenlijk niet, zei ze dat ik de enige bent die mee doet aan de tour omdat de rest hadden zich afgemeld.

Ik ging zitten en ze stelde zich aan mij voor, en gaaf de informatie over de tour. De eerste stop is bij een local restaurant, ik ging treuzelend naar binnen en we kregen gelijk een tafel aangeboden. We gingen zitten en ze begon te vertellen over het eten die we gingen eten. Ik keek om me heen en zag geen enkel toerist en wat ze op hun bord hadden zag er niet smakkelijk uit. We kregen een soort soep toegediend waar zij heel enthousiast over deed, ik keek ernaar en mijn gedachten gingen naar de markt. Zij begon te eten en zij dat ik dat ook moest gaan doen. Ik keek hoe makkelijk zei het naar binnen wierp en nam een hapje, mijn mond ging met moeite open,  ik vertelde aan haar wat ik heb gezien en dat ik dit eten niet lust. Zij begreep het en zei dat hun niet ziek van werden omdat ze aan gewend zijn.  Toen vroeg ze of ik van kip en eend en vis hield , ik knikte vrolijk een paar keer waarop ze zei okay dan gaan we het anders doen.  Ze gaaf de chauffeur in haar taal de opdracht om naar  andere restaurants te rijden. Wij zijn daarna naar hele leuke  restaurants gereden. Ik heb zo lekker gegeten en de laatste adres was een skybar boven een locale markt daar kreeg ik een hele lekkere cocktail ter afsluiting.

Het kan altijd anders..

1. Erik Reinders:
    8 december 2019
    Heerlijk om je verhaal en ervaring te lezen heel herkenbaar
  2. Yohaila Martis:
    9 december 2019