Cultuurschok!!

21 november 2019 - Hanoi, Vietnam

21 November Vietnam.

We zijn net geland en gaan een paar dagen in Hanoi verblijven.
Javier is een week mee op reis, wat ik erg leuk vind omdat we nooit eerder samen op vakantie zijn geweest.
Ja toen we nog jong waren in Spanje een keer.
Aangekomen in Hanoi stad, wisten we niet wat we zagen. Na gauw ingecheckt te hebben in ons hotel gingen we op pad.
We stonden voor het hotel te kijken, van wat een drukte. Na twee straten verder te hebben gelopen, wilden we oversteken, maar zag dat iedereen door elkaar in het verkeer en zelf tegen het verkeer in reden.
Op de stoep lopen was ook geen optie omdat deze vol zaten met scooters en spullen.
Dan maar een stuk verder lopen, misschien lukt het dan wel.

Maar ook dat was moeilijk te doen, op straat lopen word je over je sokken gereden, en op de stoep lopen was bijna onmogelijk.

Wat is dit nou? Dan maar voor je leven rennen met oversteken.
Er kwamen van alle kanten scooters en karretjes en tuk tuk, fietsers en auto’s en er werd alleen maar getoeterd.
Hier rijden ze door elkaar heen, voorrang geven doen ze niet dat nemen ze, en meest van de tijd gaat het net goed.
En dit gebeurd dus de hele dag door, je weet niet wat je meemaakt en je staat met open mond van te kijken,  hoe dit mogelijk is ?
Oversteken is hier een sport.

Ha  betekend Rivier
Noi binnen
Hanoi binnen de rivier, deze stad is bewoond 3000 jaar voor Christus.
Hanoi is de hoofdstad van Vietnam, tijdens de Vietnam oorlog (1965-1975) werd Hanoi zwaar gebombardeerd door de Amerikanen en dat is duidelijk te zien aan de infrastructuur.
Ik keek mijn ogen uit alles zag er zo indrukwekkend uit.
Eerste indruk was heel vermoeiend en erg chaotisch.
De volgende dag ben ik langs de Joan Kiem Lake wezen hardlopen.
Deze rivier loopt midden in de stad, en is erg mooi.
Hier zijn allemaal mensen aan het sporten,  een rondje rivier lopen in de stad, fantastisch!
Langs de rivier zijn er heel veel krom hangende bomen die een spookachtige sfeer creëren.
Terug lopend naar mijn hotel was een drama, dat komt omdat het weer zo druk is. Auto’s toeteren aan één stuk door, de fruit verkopende dames met punt hoeden met een lange stok op hun schouders met twee manden vol gevuld met fruit, lopen er dwars door de drukte heen, erg chaotisch maar ook grappig om te zien.

Doordat de stad zoveel grote brede straten en straatjes heeft en vol gevuld met van alles, verdwaald je heel snel en elke keer weer. Voordat je het doorhebt ben je al een paar dagen verder, en is de drukte en getoeterd zeker minder te ervaren.
Als je wil oversteken word er getoeterd sterker nog, je mag niet oversteken.
Savonds hangt ondanks de drukte toch een warme sfeer overal.
Je kan hier uren lopen wat wij ook hebben gedaan
We hebben de hele stad gezien in 3 dagen en de derde dag voelde het al fijn, behalve de scooters die continue toeteren bleef vervelend.
Smorgens heel vroeg is magische om mee te maken ,hoe ze hun dag beginnen en vroeg hun spullen klaar aan het leggen zijn om te gaan verkopen. Hier is iedereen kooplieden en  bijna alles word op straat verkocht. Ze verkopen aan hun eigen volk, en hebben met hun fantasieën prachtige karretjes gemaakt die volgeladen zijn met spullen. Er staat keihard een cassette recorder aan die gebruikt wordt, om de spullen te benoemen die ze verkopen.
Groente en fruit is hier zo vers en het is een mooi gezicht om het op straat het te zien liggen. Vissen en vlees is allemaal te vinden op straat, en zo vers ook, geen vlieg te bekennen.
De stad heeft een warme sfeer, met volgepakte wegen.
Vroeger is deze stad bezet geweest door de Fransen en dat is terug te zien in de franse balkonen en de smalle gezellige steegjes, de baguettes op iedere hoek van de straat en de talloze koffie barretjes waar trouwens de ijskoffie hier onweerstaanbaar is.
De stad Hanoi heeft 10 miljoen bewoners en dit verklaart ook de drukte.
Je moet het gezien hebben is bijna onmogelijk om te vertellen.
Wil je een indruk hebben kijk binnenkort op Instagram voor een korte video.
Hanoi is een chaotische stad vol met Charme.
Hanoi leeft.

1. Lea:
    26 november 2019
    Wat een avontuur
  2. Yohaila Martis:
    28 november 2019
    Ja het is heel byzonder om dit mee te maken
  3. Marcella:
    26 november 2019
    Wat leuk dat Javier mee is! Wel een hectisch gebeuren zo te lezen😎en ook weer heel kleurrijk❤
  4. Yohaila Martis:
    28 november 2019
    Ja Javier is inmiddels maandag al weer vertrokken naar Nederland. In mijn eentje gaat de reis nu verder.
  5. Herman & Mariska.:
    27 november 2019
    Gaaf hoor veel plezier.
  6. Yohaila Martis:
    28 november 2019
    Ja heb genoeg opgenomen zodat ik kan laten zien, is niet op te vatten zonder levende beelden.
  7. Harry Daamen:
    28 november 2019
    Blij dat je aangekomen bent! Kijk uit met het oversteken!
  8. Yohaila Martis:
    28 november 2019
    Haha ja echt hé, gek voor woorden 😊